MAT

Måltidene i barnehagen er en vesentlig del av barnehagedagen, og mat og drikke som tilbys i barnehagen utgjør en viktig del av barns kosthold. Vi er opptatt av at maten vi tilbyr i barnehagen skal være sunn og gi barna energi, samt holde blodsukkeret stabilt. Da er barna best rustet til å leke og utfolde seg gjennom dagen.

MAT
Barna betaler kr 400,- pr måned i matpenger.

Dette dekker lunsj fire dager i uka, melk, frukt og noe spesielt til bursdager.
Barna har med matpakke til frokost.  Til lunsj er det brød og variert pålegg tre dager i uka, en dag lager vi varmmat. Den siste dagen har barna med matpakke til lunsj også. I følge vedtektene skal barna ha med matpakke til turdag, vi har valgt at de har med matpakke til de ansattes møtedag. På turdagen smører barn og ansatte mat og tar med, eller vi lager mat på tur. Barnehagen har båltakke, og den kan brukes til å steke både fiskekaker og sveler. Til ettermiddagsmåltidet serverer vi knekkebrød med pålegg eller matyoghurt med bær. Vi har grønt/frukt og vann og melk til alle måltider.

Til bursdager lages noe spesielt etter bursdagsbarnet eget ønske. Det kan være feks være fruktsalat, fruktspyd,popcorn, smoothie eller grønnsaker og dipp.

Vi har en liten kjøkkenhage der vi dyrker litt urter, vi har en liten potetåker, samt noen frukttre og bærbusker.

Se også punktet om kost i barnehagens virksomhetsplan.